اخبار

سلب اعتبار 453 مقاله ایرانی در 10 سال اخیر

به نقل از ایسنا گزارشی از سخنان معاون پژوهشی وزارت علوم ایران در اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ارائه شده است، در این گزارش، موارد مهمی مورد بحث قرار گرفته‌اند که به طور خاص مرتبط به پژوهش و توسعه علمی و فناورانه کشور می‌باشند. مهمترین نکات مطرح شده در این گزارش عبارتند از:

1- تعداد مقالات ریترکت شده: معاون پژوهشی اعلام کرده است که از حدود ۷۰۰ هزار مقاله ایران، در ۱۰ سال گذشته ۴۵۳ مقاله ریترکت شده است. این امر نشان از نیاز به افزایش شتاب پیشرفت و نوآوری در پژوهش‌های علمی کشور دارد.

2-پسادکتری و استفاده از ظرفیت‌های آن: تصویب آیین‌نامه جذب و به‌کارگیری پسادکتری به منظور افزایش ظرفیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی کشور اعلام شده است. این طرح به دنبال ارتقاء فارغ‌التحصیلان دکتری به سمت پست‌های پسادکتری است.

3-آمار مقالات ریترکت شده: معاون پژوهشی تأکید دارد که آمار مقالات ریترکت شده ایران از نظر وی زیاد نیست و در کل دانشمندان دنیا از قوانین جدید برای سرقت علمی آگاه نبوده‌اند.

4-مسائل مربوط به ریترکت مقالات: او به برخی از دلایل سبب اعتبار مقالات ایرانی اشاره کرده است که شامل انتشار مقاله تکراری، مسائل نویسندگی، داوری جعلی، سرقت مقاله، مشکلات داده، و انتشار تصویر تکراری می‌شود.

5-ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان: این ماده برای استفاده از مشوق مالیاتی شرکت‌ها به منظور تحقق تعهدات دانشگاه‌ها برای انجام پژوهش‌های دانش بنیان اعلام شده است.

6-نمایه‌سازی نشریات علمی: اهمیت موضوع نمایه‌سازی نشریات علمی به منظور حفظ رتبه علمی کشور در پایگاه‌های اطلاعاتی مورد تأکید قرار گرفته است.

این گزارش نشان دهنده تلاش و توجه وزارت علوم به امور پژوهشی و علمی کشور است و اظهار نظرها و تصمیمات اعلام شده در آن به منظور بهبود وضعیت پژوهش و علم در ایران مطرح شده‌اند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید